Blog

25 mrt 2020

Ouderenbusdiensten 65 en 66 tijdelijk stopgezet

Vanwege de uitzonderlijke situatie op dit moment om het Coronavirus een halt toe te roepen is Palet Welzijn (tijdelijk) gestopt met het rijden van de Ouderenbusdiensten. Een ongekende situatie die zich in de afgelopen 37 jaar, dat de Ouderenbus bestaat, nog nooit eerder heeft voorgedaan.

We nemen dit besluit, weliswaar met pijn in ons hart, maar ook in de overtuiging dat dit een juiste en noodzakelijke maatregel is om verdere verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Zeker gezien het feit dat uitsluitend kwetsbare ouderen gebruik maken van de dienstverlening van de Ouderenbus. Wij kunnen op dit moment nog niet aangeven hoelang dit gaat duren.

Gedupeerde passagiers kunnen zich wenden tot hulp en ondersteuning senioren van Palet Welzijn, een dienst die 7 dagen per week bereikbaar is onder het gratis telefoonnummer 0800 935 945 6. Wij doen ons uiterste best om u zo goed mogelijk te helpen!

19 mrt 2020

Vijf tips om ouderen erbij te houden en eenzaamheid te voorkomen

In de hele regio wonen veel ouderen en kwetsbaren die nu vanwege het Coronavirus minder mensen zien en (bijna) geen bezoek krijgen. Terwijl zo’n bezoek juist is waar ze enorm naar uitkijken. Deze ouderen kunnen daardoor sociaal geïsoleerd raken of zich eenzaam gaan voelen. Vooral als ze minder digitaal vaardig zijn.
Dat willen we niet laten gebeuren! Daarom geven wij graag een aantal tips om eenzaamheid bij ouderen nú tegen te gaan.

1. Beste hulp is meestal dichtbij

De beste hulp is meestal degene die het dichtst bij is. Daarom is het fijn en vertrouwd om te kunnen rekenen op je buren. Voor een boodschap, om wat te lenen, naar de apotheek te gaan, een pannetje eten te brengen of wat dan ook. Bekijk ook ons Buuractie-bericht, waar je een handig Buuractie-briefje kunt printen en bij je buren in de bus kunt doen zodat ze een beroep op jouw hulp kunnen doen als dat nodig is. Bij tip 5 staan ook links naar verschillende lokale initiatieven.

2. Bel vaker en langer

Hoe makkelijk is het om wat vaker te bellen of langer te bellen? Kijk bijvoorbeeld samen naar een televisieprogramma en zet de telefoon dan op luidsprekerstand. Zo ben je dan afstand toch verbonden en kun je samen bespreken wat je ziet. Je kunt ook samen een online spelletje doen, foto’s delen, videobellen of een videoboodschap sturen.

3. Stuur wat op

Veel mensen werken nu vanuit huis en hebben veel minder sociale bezigheden. Dat maakt het goed mogelijk om weer eens een brief te schrijven of een kaartje te posten. Dat kun je natuurlijk zelf doen met fysieke kaarten of brieven. Maar je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van Omapost (www.omapost.nl; met code ‘coromapost’ kan dit tegen kostprijs). Een bloemetje sturen, wat koken voor een ander of een maaltijd (laten) bezorgen kan ook. Of laat de kinderen wat moois knutselen en opsturen, dat maakt altijd blij!

4. Attendeer ouderen op de Luisterlijn

Iedereen in Nederland kan gebruik maken van de Luisterlijn (http://www.deluisterlijn.nl). Via 0900-0767 of het lokale nummer in Zoetermeer, 079 352 37 37 of Gouda, 0182 548 500 kunnen ook ouderen er terecht voor een gewoon kletspraatje of een goed gesprek. De luisterlijn is 24/7 bereikbaar.

5. Blijf in contact

De omroepen KRO-NCRV brengen mensen in contact via Corona Quarantaine Contact. Op de pagina (www.kro-ncrv.nl/corona) kunnen mensen aangeven gebeld te willen worden. Er zijn ook veel lokale initiatieven, zoek eens op de hashtag #coronahulp in combinatie mee een # met je plaatsnaam op facebook of ander social media.
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen (www.ouderenfonds.nl/aanmeldenzilverlijn). Professionele vrijwilligers bellen regelmatig en bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Het ouderenfonds biedt ook ‘Schrijfmaatje’ waarbij ouderen en schrijfmaatjes met elkaar in contact gebracht worden. En er is een speciale helpdesk, de Helpdesk Welkom Online, waar vragen worden beantwoord zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social media, hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen? De Helpdesk Welkom Online is op werkdagen te bereiken van 9.00 uur tot 17 uur via 088-344 2000.
In Zoetermeer brengt de website en facebookpagina Zoetermeer voor elkaar (zoetermeervoorelkaar.nl/coronahulp-kom-in-actie) vragen om hulp en aanbod van hulp gratis bij elkaar, voor zowel particulieren als maatschappelijke organisaties.
In Waddinxveen is er iets soortgelijks; Heel Waddinxveen helpt en belt en in Gouda is er via het Sociaal Team een handig overzicht gemaakt met hulpinitiatieven.

Palet Welzijn is telefonisch 0800 935 945 6 en via mail info@paletwelzijn.nl dagelijks bereikbaar.

Laten we elkaar zoveel mogelijk helpen om de komende tijd goed door te komen. Want alleen samen kunnen we eenzaamheid en ook deze coronacrisis het hoofd bieden!

 

18 mrt 2020

Heel Waddinxveen helpt en belt

Door de maatregelen die genomen worden om verdere verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, worden ouderen en kwetsbaren minder bezocht. Ook het deelnemen aan sociale activiteiten wordt door de nieuwe maatregelen beperkt. Hierdoor kunnen gevoelens van eenzaamheid ontstaan of toenemen. Een telefoontje, een beetje aandacht en een luisterend oor, kan dan heel erg welkom zijn.

Bel en help je mee?

Bedenk welke personen jij de komende periode wat vaker zou kunnen bellen. Of vul je naam en telefoonnummer in en geef aan of je wilt bellen of graag gebeld wilt worden. Je kunt je opgeven via dit formulier

Op dit formulier  kun je ook aangeven wat voor soort andere hulp je kunt en/of wilt bieden. Bijvoorbeeld boodschappen doen voor iemand.

Belangrijk: Wij geven je gegevens vervolgens door aan Waddinxveense organisaties die jouw hulp goed kunnen gebruiken. De gegevens worden alleen ten behoev van de Coronacrisis gebruikt en niet voor andere zaken.

Heb je vragen neem dan met ons contact op via info@paletwelzijn of 0800 935 945 6

16 mrt 2020

Buuractie; laten we elkaar zoveel mogelijk helpen!

We zijn ondertussen in een heuse Coronacrisis beland. Volgens de adviezen vanuit de overheid moet er zoveel mogelijk contact gemeden worden.

Maar er zijn mensen die kwetsbaar zijn, de deur niet meer uit kunnen of durven. Onze oproep is om deze kwetsbare ouderen zoveel mogelijk te helpen, gewoon in je eigen buurt.

Doe je mee?

We hebben Buuractie briefjes  gemaakt die je kunt printen en ingevuld in de brievenbussen kunt verspreiden bij de mensen in je eigen straat/buurt. Zo kunnen degenen die hulpbehoevend zijn je bereiken en kun je overleggen hoe je hen kunt helpen. Bijvoorbeeld door boodschappen te doen of medicijnen te halen bij de apotheek. Maar ook een telefoongesprek kan al heel fijn zijn. Veel mensen zitten immers nu noodgedwongen in een isolement. Er is van alles te bedenken. Probeer er te zijn voor anderen.

Vanuit Palet Welzijn verspreiden wij de briefjes zoveel mogelijk bij supermarkten en via social media. Via dit initiatief faciliteren we het bieden van hulp aan kwetsbare ouderen. De verantwoordelijkheid echter ligt bij de deelnemers zelf.

 

15 mrt 2020

Update Corona maatregelen zondag 15 maart 2020:

Inlooppunten, Eetcafé de Leyens en Meerzicht per direct gesloten

In vervolg op de nieuwe maatregelen van de overheid om de verdere verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, hebben wij besloten om met ingang van maandag 16 maart de inlooppunten (Waddinxveen & Zoetermeer) en de wijkrestaurants van Palet Welzijn te sluiten.

De bijeenkomsten en activiteiten zullen tot nader bericht, maar tenminste tot 6 april, niet doorgaan.

Mocht u vragen hebben of wanneer wij anderszins iets voor u kunnen betekenen, neem dan contact op via  telefoonnummer  0800 – 935 945 6

Blijf op de hoogte via onze website en facebookpagina

Via onze website en facebookpagina houden wij u zoveel mogelijk op de hoogte over de actuele stand van zaken.